Międzyrzecki Rejon Umocniony

MRU

Podążając tropem niemieckich bunkrów, udaliśmy się do województwa lubuskiego. Tam w latach 1934-1944 Niemcy stworzyli ponad 100 km system umocnień dla ochrony wschodniej granicy – Międzyrzecki Rejon Umocniony, polska nazwa to Umocniony Łuk Odry i Warty.

My postanowiliśmy zwiedzić najważniejszą część podziemnych tuneli, które znajdują się w okolicach Międzyrzecza. Ich łączna długość wynosi ponad 30 km. Podziemna trasa turystyczna jest dostępna przez cały rok, więc możecie wybrać się tam o każdej porze.

KML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
Międzyrzecki Rejon Umocniony

ładowanie mapy - proszę czekać...

Międzyrzecki Rejon Umocniony: 52.243933, 19.614195
marker icon
icon-car.png Fullscreen-Logo
Międzyrzecki Rejon Umocniony

Centralny odcinek podziemi jest największym w Europie rezerwatem nietoperzy o nazwie „Nietoperek II”. Tutaj swoje zimowe lokum ma ponad 30 tys. tych ssaków należących do 13 gatunków.

Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy w Pniewie oferuje trzy trasy zwiedzania: krótka, długa, extra. Trzeba pamiętać, aby wziąć ze sobą jakiś sweter, ponieważ temperatura w schronach osiąga 8-10°C, dodatkowo ze względu na piaszczysty kawałek tunelu zaleca się założenie pełnego i wygodnego obuwia, a także warto wziąć ze sobą latarkę.

Trasa Krótka

Czas zwiedzania to około 1,5 godz. Trasa zaczyna się opowiadaniem przewodnika, który oprowadza nas po sali muzealnej oraz po ścieżce dydaktycznej, gdzie dowiemy się, czym są zęby smoka oraz zobaczymy mały schron bojowy Tobruk.

Dalsza część wycieczki odbywa się już pod ziemią, gdzie w części koszarowej kończy się oświetlenie i idzie się już po ciemku, dlatego ważne jest, aby mieć przy sobie latarkę. I w taki oto sposób dojdziemy do panzerwerka 716, którym opuszcza się już trasę. Czas trwania do 1,5 godz.

Trasa Długa

Czas zwiedzania to około 2,5 godz. Trasa jest taka sama, jak w opcji krótkiej, ale dodatkowo jeszcze idzie się do podziemnego dworca kolejki wąskotorowej.

Trasa Extra

Czas zwiedzania to około 4 lub 8 godzin. Początek taki sam jak powyższych tras, ale na tej trasie turyści są oprowadzani dużo dalej. Aby udać się w tę podróż, trzeba koniecznie wyposażyć się w wygodne obuwie – najlepiej kalosze, jakąś odzież wodoodporną i dającą ciepło, latarkę wraz z zapasowymi bateriami, picie oraz jedzenie. Zwiedzanie odbywa się grupach 15. osobowych.

MRU

Dla osób niepełnosprawnych, osób starszych i osób z lękiem wysokości jest stworzona specjalna trasa, w której nie trzeba wdrapywać się po schodach.

Dla miłośników wycieczek rowerowych MRU oferuje możliwość zwiedzania trasy na rowerach, a dla miłośników quadów jest możliwość zwiedzenia na nich trasy naziemnej, ale trzeba najpierw uzgodnić to telefonicznie i dokonać awizacji.

Trochę historii

Oczywiście Międzyrzecki Rejon Umocniony jest dziełem Niemców. Hitler zafascynowany projektem zaakceptował plan budowy, nie zważając na bardzo wysokie koszty. Prace przygotowawcze rozpoczęły się wiosną 1936 r., ale latem 1939 r. postanowiono przerwać budowę zapewne dlatego, że szykowano się do ataku na Polskę. Zresztą Hitler stwierdził, że do walki ze wschodem będą mu potrzebne dywizje pancerne, a nie bunkry.

Riese Włodarz

Ostatecznie do wybuchu wojny Niemcy na około 100. km linii MRU wybudowali 106 schronów bojowych, w tym 21 z nich połączono tunelami o łącznej długości około 30 kilometrów i głębokości do 40 metrów, co stanowiło 30-proc. pierwotnego planu.

W okresie wojennym Międzyrzecki Rejon Umocniony był wykorzystywany jako podziemne fabryki – firma Daimler-Benz produkowała tam części do silników samolotowych.

Bunkry Baterii Blüchera

30 stycznia 1945 r. schrony zostały zdobyte przez Armię Czerwoną. W miejscu przełamania fortyfikacji Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego znajduje się pamiątkowy pomnik wykonany z fragmentów wysadzonego w powietrze bunkra.

Arado – zaginione laboratorium Hitlera


Nikt jeszcze nie napisał komentarza

Dodaj własny

Dodaj komentarz

X
- Enter Your Location -
- or -
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter