Skansen Rzeki Pilicy

Stacja Czarnocin

Kiedyś jak byłam w szkole podstawowej, to nie za bardzo przepadałam za wycieczkami szkolnymi do skansenów. Podobno charakter człowieka zmienia się średnio co 7 lat i parę takich przemian sprawiło, że zmieniłam zdanie. Dziś skanseny są jednym z pierwszych punktów na liście moich wypraw. Poniżej chciałam wam opisać  Skansen Rzeki Pilicy w Tomaszowie Mazowieckim, który powstał w 2000r. i znajduje się naprzeciwko wejścia do krajobrazowego rezerwatu przyrody Niebieskie Źródła.

Niebieskie Źródła
KML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
Skansen Rzeki Pilicy

ładowanie mapy - proszę czekać...

Skansen Rzeki Pilicy: 51.515366, 20.030104
marker icon
icon-car.png Fullscreen-Logo
Skansen Rzeki Pilicy

 

Ów skansen jest pierwszym w Polsce muzeum na świeżym powietrzu poświęconym rzece, który podlega bezpośrednio Urzędowi Miasta w Tomaszowie Mazowieckim. Celem skansenu jest prowadzenie edukacji zarówno ekologicznej jak i historycznej oraz gromadzenie i zachowanie pamiątek z przeszłości.

Na niezbyt dużym terenie zgromadzono obiekty dotyczące historii Nadpilicza: młyn wodny, militaria pilickie, eksponaty pochodzące ze Spały, carska samotnia.

Najbardziej rozbudowana jest ekspozycja „Młynarstwo wodne w dorzeczu Pilicy”. Głównym jej elementem jest duży, drewniany młyn wodny, który został tutaj przeniesiony wraz z całym wyposażeniem w latach 1998-2000 ze wsi Kuźnica Żerechowska. Wnętrze budynku przedstawia tradycje młynarstwa wodnego w dorzeczu Pilicy. Podstawowym elementem są ruchome modele młynów. Znajduje się tutaj również kolekcja rozmaitych żelazek i młynków, radiostacja radziecka, makiety mostów na Pilicy i młynów wodnych z okolicy, stworzone z wielką dbałością. Na zewnątrz obok młyna zobaczymy ponad 30 kamieni młyńskich pochodzących z nieistniejących już młynów z dorzecza Pilicy. Jest to największy tego typu zbiór w Polsce.

Drewniany Młyn WodnyDrewniany Młyn Wodny

 Wystawa „Wojenne trofea Pilicy” prezentuje  eksponaty, które w większości zostały wydobyte z rzeki. Odnajdziemy tutaj światowy unikat: „LUFCIK”, który został wydobyty z wody w 1999 roku. Jest to współczesna nazwa częściowo zrekonstruowanego i odnowionego, opancerzonego transportera artyleryjskiego Luftwaffe na podwoziu SdKfz 8, który 18 stycznia 1945 r. zatonął podczas próby forsowania rzeki. Ciągniki te jednak nie weszły do produkcji seryjnej, ale wykonane egzemplarze wykorzystano pod koniec wojny na froncie wschodnim w oddziałach Luftwaffe.

W skansenie zobaczymy także różne inne wojskowe pojazdy, broń i wyposażenie żołnierzy, zrekonstruowaną niemiecką transzeję z 1944r. oraz żelbetowy schron typu Tobruk.
Przez teren muzeum przebiega symboliczna „Oś rzeki Pilicy”, na której stoi ponad 100-letnia, żelazna barka robocza typu „Szczupak” oprócz niej znajdziemy także fragment przęsła mostu wybudowanego w 1957r. przez saperów na Pilicy w dzielnicy Tomaszowa Mazowieckiego – Brzustówce, wojskowy rzeczny kuter holowniczy KH-200, elementy mostu pontonowego typu PP-64 oraz wieżyczkę ratownika, która od 60-tych lat XX w. znajdowała się przy kąpielisku w nadpilickiej przystani w Tomaszowie Mazowieckim.

Broń w schronie typu TobrukBroń w schronie typu Tobruk

Na uwagę zasługuje budynek byłej poczekalni z przystanku kolejowego „Czarnocin” (dawniej „Wolbórka”). Został zbudowany w 1896r, jako pawilon ekspozycyjny na odbywającą się w tym samym roku wszech rosyjską wystawę przemysłowo-artystyczną w Niżnym Nowogrodzie. Po zakończeniu wystawy w 1897r. pawilon został zdemontowany i przewieziony na trasę Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Ustawiono go na przystanku „Wolbórka” pod Będkowem. W związku z otwarciem dużej i nowoczesnej szkoły rolniczej, w 1925r., w pobliskim Czarnocinie zmieniono nazwę przystanku na „Czarnocin”. Z dniem 1 stycznia 2004r. kolej przestała użytkować zabytkową poczekalnię, która niszczała. W związku z tym dnia 27 października 2006r. Wojewódzki Konserwator Zabytków podjął decyzję o przeniesieniu budynku do Tomaszowa Mazowieckiego i jego odbudowie w Skansenie Rzeki Pilicy. Warto podkreślić, że podczas trwającej prawie pół roku odbudowy poczekalni starano się jak najwierniej zachować jej oryginalną konstrukcję i wszystkie detale wystroju. Zachowano częściowo dawny układ wnętrza poczekalni, adaptując je na cele administracyjne i socjalne. Jest odtworzone również najbliższe otoczenie poczekalni w postaci peronu oraz 30-metrowego fragmentu starego toru z ustawionym na szynach ponad 100-letnim wagonem.

W skansenie odtwarzane są również wydarzenia, które miały miejsce nad Pilicą i które były z nią ściśle związane. Corocznie jest organizowana tutaj Majówka Historyczna.

 



Nikt jeszcze nie napisał komentarza

Dodaj własny

Dodaj komentarz

X
- Enter Your Location -
- or -
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter